Eksempler på tidligere udstillinger

10. september til 11. oktober

Hvad farver kan

Kunstnerne er Christine Gejlsbjerg, Nana Andersen, Christella og Helge Nordstrøm.

Nana Andersens værker er også en legende og spørgende undersøgelse af det kvindelige. Kunstnerens tilgang er på én gang melankolsk og humoristisk.

Christella Bramford viser værker i glas og keramik. Skulpturer i bronze og i fiberbeton. Håndlavede tæpper i eget design. Arbejdet og legen supplerer her hinanden, for at bevare det levende udtryk.

Henrik Nordstrøm viser farverige malerier der er båret af det fabulerende, improvisation og den alvorlige, men humoristiske leg.

I denne udstilling viser Christine Gejlsbjerg først og fremmest ti malerier, inspireret af den Wiener arkitekt og maler HUNDERTWASSER. Det er første gang, at de ti værker udstilles samlet.

Sjulle Schulstads interesse ligger i den grundlæggende metamorfose af menneskets sind, væsen, sjæl, psyke og fysiske krop livet igennem

15. Oktober til 22. November

STAFET

Gruppeudstillingen STAFET præsenterer 21 samtidskunstnere som spænder vidt med maleri, installation, grafik, papirarbejder, skulptur, foto, keramik, video og nonobjektive kunst. Udstillingen er sat op, så hver kunstners værker udgør en del af en kæde, der bindes sammen af kunststafetter. Stafetten er en slags interdisciplinær undersøgelse af hvordan to kunstnere i mødet med hinanden tolker et fælles udvalgt fotoforlæg med hver sit formsprog. Alle stafetværkerne har en ydre grænse på 40 x 40 cm.

Udstillingen er kurrateret af Linda Sandbjerg, Rikke Bjørn og Heidi Stibæk Kaiser.

De deltagende kunstnere er: Holger Bak, Rikke Bjørn, Henriette Dan Bonde, Anna Seeberg Braun, Linda Falkesgaard, Isabelle Geoffroy, Hanne Helms, Lars Hilfling, Tina Kallehave, Heidi Stibæk Kaiser, Hanne Nielsen Kjærsgaard, Christina Maj Lundquist, Christine Lyhne, Janne Mikkelsen, Ulla Pedersen, Linda Sandbjerg, Laura Bach Skou, Louise Simony, Gitte Svendsen, Josefine Winding, og Lene Winther

Jakob Ingvorsen: Min udstilling i Hillerød Kunstforening viser vejen igennem min kunst de sidste mange år. Kunst er udvikling og kunst er leg. Jeg har nu leget løs i 15 år, og sporene herefter ligger som en sti fyldt med værker gennem min fortid. Alle mine billeder kunne ikke være skabt uden det foregående billede i erindringen og det næste billede i tankerne. Således er mit bidrag til udstillingen en lang vej fra da jeg startede med at lave kunst til idag hvor jeg gør det dagligt. Vejen er fyldt med sidespring, genveje, omveje og vildspor.... Men tilsammen danner de en lang vej, der viser al min kunst fra 2004 og til idag. Mit bidrag vil således vise hele min kunstneriske vej til dato - hele min kunstneriske proces over mange forskellige stilperioder og materialer.

Kisser Størner:  “Nogle nøgleord i mit kunstneriske virke er nysgerrighed og lysten til at eksperimentere.

Fordybelse, afprøvning af teknikker og materialer. Finde nye veje.

Male, trykke, duppe, patinere, tegne, lime, rive ned og bygge op og meget mere.

På Annaborg viser jeg malerier, bogobjekter på skifer, linoleumstryk på staldtavler og en nyfortolkning af klokkestrengen.

Ulla Laier:  “På Island er man omgivet af en natur med dramatiske landskaber.

Her har Ulla Laier  hentet inspiration til en del af sine malerier.

Hendes veje rundt på Island er foregået på hesteryg.

En anden inspirationskilde er hendes mange rejser til Nepal.

Vejene i Nepal er ofte klaret til fods.

Motiverne er både abstrakte og figurative. Flere med en kommentar

til miljøet.”

Gretha Faisst:  “Naturens mangfoldighed er drivkraften i Gretha Faisst’s billedkunst.

Især mange og lange Vandreture i de danske skove er inspirationskilder.

På pap og med spartel udtrykker hun sin fascination af træer og skovveje.

Bark, grene og rødder.

Naturens egen skønhed.

En variation af former, farver, mønstre og strukturer.”

Fra 9. januar til 9. februar

Hvor vejen fører os hen

udstillere Kisser Størner, Gretha Faisst, Ulla Laier og Jakob Ingvorsen.

Gruppens medlemmer er Elise Reinholtz, Malene Bjelke, Lisa Marie Frost, Hanne Jakobsen og Karen Borch.

De præsenterer deres gruppe på denne måde: Forhaven er pæn - en facade. Baghaven er et upåagtet rum og det er dér, vi lader idéer vokse. Baghaven er navnet på en kunstnergruppe på fem. Det er i baghaven, at vi tager chancer. Dér vi undersøger: farver, materialer, lys, menneskefiguren, vores blik på verden - og udtrykker det med vores forskellighed. I skulptur, foto, installation eller maleri. Abstrakt og konkret, fortællende og drømmende, men altid med ambitionen om at se på det kendte med nye øjne.

OVER HIMMEL

UNDER SKOV

fra 13.februar til 15. marts

18. juni - 9. august

BKF

BilledKunstnernes Forbund

er Danmarks faglige organisation for billedkunstnere og har over 1.500 medlemmer.

Forbundets hovedformål er at varetage kunstnernes faglige, økonomiske, sociale og juridiske interesser og at fremme brugen af kunst overalt i samfundet.

BKF værner om den kunstneriske frihed for den enkelte

kunstner og om respekten for billedkunst i almindelighed.

BKF har 9 regionale udvalg spredt over hele landet. For at blive optaget i BKF skal man være professionel billedkunstner, d.v.s. have en anerkendt billedkunstnerisk uddannelse med afgang fra et af de 3 danske kunstakademier eller en tilsvarende relevant uddannelse og udstillingsvirksomhed.

BKF repræsenterer billedkunstnerne i en lang række ophavsretslige, kulturpolitiske og faglige råd og nævn. Bl.a. i Statens Kunstfond, Copydan Billeder (VISDA), kommunale billedkunstråd m.fl.

BKF blev stiftet i 1969 ved en fusion mellem Malende Kunstneres Samfund, Dansk Billedhuggersamfund og Grafisk Kunstnersamfund.

BKF Nordsjælland, har 132 medlemmer, hvoraf 65 er repræsenteret på udstillingen. Udstillingen spænder over et bredt spektrum af kunstneriske udtryksformer fra maleri, skulptur, grafik, til foto og kunsthåndværk

Kunstrunden Nordsjælland

110 kunstnere udstiller blandt andet keramik, tekstilkunst, skulpturer, olie- og akrylmaleri, tegning, blandformer og installationskunst.

Udstillingen er optakt til kunstrundens Åbne Døre 5+6 september,

hvor man kan besøge de enkelte kunstnere hjemme i atelier og galleri.

Fotoudstilling      fra 3. oktober til 10. november

De udstillende kunstnere er:

Søren Rønholt, Jens Brink, Nicole Gadiel, Robin Skjoldborg,

Peder Brødsted Pedersen, Palle Smith-Petersen, Dus Stolar,

Boe Yde Eriksen.

Desuden deltager en gruppe unge fotografer fra fotoskolen Fatamorgana, hvor Sebastian Hvass har kurateret og valgt Amalie Lorentzen,

Theo Petit, Freja Tørner, Alva Le Febvre og Sebastian Hvass.

Glaskunstner Betina Huber supplerer udstillingen med sine smukke

værker.

Akvarelgruppen Højvande.

Åbner 4. juli. Fernisering 6. juli.

Sidste udstillingsdag 18. august.

Akvarelgruppen består af Karin Lykke Groth, Poul Anker, Marie Duedal Nielsen, Gunilla Rosenberg, Alice Thomsen og Steen Vraasø.

Gruppen er en sammenslutning af anerkendte akvarellister, som alle nærer stor respekt for akvarellens mange fascinerende muligheder og kvaliteter, dog med vidt forskellige udtryksformer.

Gæsteudstillere: Branka Lugonja, Lillian Binderup Jensen og Lene Stevns Jensen.

”Under dueblå Himmel ”

Fra 22. august. Fernisering 24. august kl.14-16.

Sidste udstillingsdag 29. september.

Det danske vejrs foranderlighed og årstidernes skiften spiller en væsentlig rolle i vor selvforståelse. Udstillingen er arrangeret af Simon Grimm og Lilybeth Sebaldus og de udstiller sammen med Jens Haugen-Johansen, Anita Viola Nielsen og Johannes Sivertsen. Kunstnerne kommer rundt om landskabet i al slags vejr, dag og nat året rundt og med en kronologi, der blander billederne fra årets gang. Vejret, farverne og det omskiftlige er udstillingens omdrejningspunkt. Gennem de udstillede landskabsmalerier søger kunstnerne på forskellig vis at finde en vej til, hvordan et landskab ser ud i dag.