Tidligere udstillinger

” Dyreliv "

Udstilling med gruppen ” Dyreliv” 12. Februar- 19. Marts 2017

I det tidlige forår vil man på Annaborg kunne opleve en udstilling med gruppen  ”Dyreliv”, som har eksisteret siden 2012. Gruppens medlemmer er professionelt udøvende kunstnere, hvor dyret er motivbærende.

7 billedkunstnere og 6 billedhuggere vil fylde rummene på Annaborg med deres værker.

Allerede udenfor vil man møde billedhugger Marianne Seidenfadens store skulptur ”Ulven Kommer” Ulven er ca, 1½ meter høj og 1,70 cm lang og udført i jern.

Når man bevæger sig indenfor vil man se en mangfoldighed af dyr i alle genrer, med æstetiske greb, teknikker, materialer og udtryk, der med en intensitet og kunstnerisk gennemslagskraft gør denne udstilling meget seværdig. Her er dyr fremstillet efter direkte iagttagelse, til det mere løsslupne og fantasifulde. De besøgende vil kunne møde værker, der  illustrerer , både vores hjemlige dyr og de vilde dyr fra savannen.

Gruppen har tidligere udstillet på Æglageret i Holbæk, Gimsinghoved Kunst og Kulturcenter i Struer, Dronninglund Kunst og Kulturcenter samt Pakhuset i Nykøbing Sjælland.

Medlemmerne i gruppen er medlemmer af så forskellige forbund som : Billedkunstnernes Forbund, Danske Kunsthåndværkere, Kvindelig Kunstnersamfund; Kunstnersamfundet, Dansk Billedhuggersamfund, Danske Billedkunstneres Fagforening, tegnerne og Danske grafikere.

Så glæd dig til et hus fuld af dyr.

De udstillende kunstnere er:

Tegner og maler Anne Gyrite Schutt

Skulptør og tegner Dorthe Kudsk Harbo

Billedhugger Elna Christiansen

Maler Flemming H

Billedkunstner Gina Hedegaard Nielsen

Billedkunstner Hanne Galschiøt

Skulptør og keramiker Trine Guld

Billedhugger Lise Ring

Billedkunstner Lone Schøitz Nielsen

Billedhugger Marianne Seidenfaden

Billed- og installationskunstner/papirmager Marie Falkenberg Mortensen

Tegner, Maler Steen Malberg

Tegner og grafiker Tove Møller

Se mere på www.dyreliv-kunst.dk

Kunsthuset Annaborg begyndte det nye år 2017 med fire spændende kunstnere:

Per Buk, Ann-Kerstina Nielsen, Mogens Kischinowsky og Joseph Salamon. Alle fire med mange udstillinger bag sig, både i Danmark og i udlandet. Vi glæder os til at vise deres værker: malerier, skulpturer, litografier og grafik.

Jul på Annaborg står i mangfoldighedens tegn med ni forskellige kunstnere og

ni forskellige kunstarter

Anneli Olesens vintagecollager rummer aktikveret papir, landkort m.m. tilsat symaskinens stiplede fodspor.

Morten Funders fotokunst viser nye vinkler af virkeligheden.  Ligesom i H.C. Andersens eventyr, er det som om, at en anden verden åbner sig op i stedet for den, vi med vores voksenfornuft har vænnet os til.

Lotte Harbom laver smukke papirklip. En kunstart som kræver stor tålmodighed og akuratesse.

Kjeld Wilms akvareller rummer  fine stemningsbilleder fra bl. a. Frankrig, Færøerne og Danmark.

Elna Christiansens skulpturer i bronze eller stentøj formes direkte efter levende modeller uanset om det er en Chimpanse, en gris eller fru Hansens kæledyr.

Elisabeth Pia Petersens malerier er meget farverige og spænder mellem det figurative og det abstrakte.

Allan Hytholms keramik er langt mere en små krukker og lysestager. Han har bl. a. lavet en spændende og anderledes vase som Egedal Kommune overrakte til Dronning Magrethe i forbindelse med indvielsen af det nye rådhus.

Tove Andresen kan noget med farve i hendes meget moderne blomstermalerier. Som en skøn vitaminbombe.

Inger Odgaard strikker - og de strikkepinde kan noget særligt. Det er ikke islandske sweatrer eller stribede sokker - det skal opleves

Der er fernisering d. 24.11 kl. 19.30 på Annaborg - alle er velkommen. Brug aftenen til at nyde de mange værker og finde julegaver til familien.

Udstillingen kan ses 25. NOVEMBER - 18. DECEMBER i de sædvanlige åbningstider

Nordisk akvarelkunst på Annaborg

Nordisk Akvarel 2016 er en censureret udstilling for medlemmer af Nordiska Akvarellsällskapet i samarbejde med Hillerød Kunstforening. 118 værker af 79 nordiske kunstnere vises på Annaborg i Hillerød 20. august – 9. oktober.

Nordiska Akvarellsällskapet afholder hvert 3. år en stor censureret udstilling på skift mellem de nordiske lande. Medlemmerne udsendte max. 3 filer til juryen, som i år bestod af Janne Klerk (kunstfotograf), Nina Ferlov (tekstildesigner, billedkunstner) og Martin Berge (billedkunstner). Juryen udvalgte 118 værker af de indsendte 783 bidrag. De 79 udstillere kommer fra Danmark, Sverige, Norge, Finland/Åland og Island. De fleste viser et enkelt værk hver; nogle få har fået antaget 2 eller 3 værker.

En af de svenske akvarelmalere, Ylva Molitor-Gärdsell fra Kivik i Sverige, har sendt sin akvarel med fly, der landede på Grønholt Flyveplads i fredags. En repræsentant for Hillerød Kunstforening, Børge Jensen var sammen med fotograf Børge Klamer til stede og modtog billedet. Piloten fortalte, at det faktisk er billigere at flyve til Hillerød end at køre i bil, når man tager benzin og broafgift i betragtning, og så tæller det i hans antal af flyvetimer, som han skal opnå i løbet af et år.

Polsk fotografi.

Polsk fotografi når det er bedst.

9 polske fotografer.

Kacper Kowalski / Marcin Ryczek / Samt representanter fra Den Polske Filmskole i Lodz, Foto Afdeling: Adrian Gachewicz / Magdalena Franczuk / Aleksandra Malinowska / Robert Mainka / Tomasz Wysocki / Szymon Kobusinski /

Tomasz Komorowski

Kvindelige Kunstneres Samfund er en af verdens ældste forening for kvindelige billedkunstnere. Foreningen blev stiftet i København den 7. februar 1916. Blandt initiativtagerne var malerne Marie Henriques, Hedvig Kinch og billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen. Formålet med fællesskabet var at skabe lige vilkår med mandlige kunstnere.

Kvindelige Kunstneres Samfund fejrer i 2016 100året for sin stiftelse. Hillerød Kunstforening deltager i fejringen ved at vise 22 kunstnere fra Nordsjælland som alle er medlemmer af KKS.

Kunstnergruppen Cromisterne udstiller på Annaborg

fra 22.04 - 29.05. Gruppen består af femten kunstnere, der alle har værker med på udstillingen. Cromisterne har mange forskellige kunstneriske udtryk, som vil folde sig ud på udstillingen, det bliver derfor en stor og varieret udstilling med meget til sanserne og intellektet.

Cromisterne dannedes i 1942 af fire unge kunstnere der ønskede at fremme kunsten i Odsherred. Gruppen har 75 års jubilæum som kunstnergruppe det kommende år.

Gruppen har gennem årene holdt mange udstillinger - tilbagevendende er den årlige forårsudstilling i Pakhuset i Nykøbing Sjælland.

Den censurerede forårsudstilling, som også blev vist i Frederiksborgcentret i forbindelse med kunstdagene.

Spændende danske graffitimalere som SABE, BATES, CRAZ, SKINY, L:RON HARALD, ZUSA samt mange andre vil med deres individuelle særpræg pryde væggene og gøre Annaborg spi l levende med al le regnbuens farver. Det bl iver et brag af farver og former, som vi l eksplodere i hele stueetagen.

"Dialog om andre helte"

En udstilling der er i dialog med Bjørn Ignatius Øckenholts udstilling på Vestjyllands kunstmuseum i 2015 - "Små og mindre helte". Den udstilling, der alt overordnet handlede om og tog udgangspunkt i det, at være socialt udstødt og den måde vi behandler hinanden på. En publikummer har følgende anbefaling til den udstilling - ”det er inspirerende, syret og skræmmende”.

Kendte skuespillere udstillede deres billedkunst

De fleste kender sikkert ægteparret Finn Storgaard og Lotte Horne fra film og teater. Måske er der færre der ved, at de også udfolder deres kreativitet og kunstneriske evner som billedkunstnere, begge med mange udstillinger bag sig.

Annaborg præsenterer udstillingen - "Som man behager" - en titel der refererer til et at Lotte Hornes billeder som kan ses på udstillingen. Titlen ”Som man behager” er måske også en reference til Shakespeares eventyrlige komedie af samme navn – på originalsproget ”As You Like it" - En let og legende forestilling med forelskelse og store følelser.

På denne smukke vis omformes et liv som skuespiller til billedkunst.

De udstillende kunstnere er foruden Finn Storgaard og Lotte Horne også glaskunstner Rikke Bruzelius.

Grundtvigs Højskole viser malerier tegninger og fotos lavet af eleverne i skolens værksteder. Der vil blive vist både

øvelser og mere færdige værker så publikum kan få indsigt i hvordan der arbejdes i værkstederne på Grundtvigs Højskole, Hillerød.

Der vil også være billeder fra fotolæreren Sofie Amalie Klougart, Uddannet fotojournalist fra Danmarks Medie- og journalisthøjskole og Kræsten Krum Byskov, underviser i tegning og maleri, der lige har udgivet bogen "Croquis tegning. Maleri."

Også elever fra Harløse skole udstiller på Annaborg. Harløse Skole er en skole for børn med autisme.

Børn fra I-klassen udstiller bl.a. værker der tidligere har været vist på Hillerød Rådhus. Det er parafraser med hovedmotivet hanen Preben. De arbejder med mange udtryksformer: Foto, tegning og farvelægning, papirmosaikker og ”land art”.

Martin Moxness, der er tidligere elev på skolen, udstiller fotografier. Martin er 25 år og har studeret analog fotografi på Egå Højskole og taget grundforløbet på fotograflinien på Medieskolen i Viborg. Han er meget optaget af ”urban exploring” og har ligeledes tidligere udstillet sine spændende fotografier bl.a. på Hillerød Rådhus.

FACE VALUE

Ansigter og Artmoney

En udstilling af Lars Christian Kræmmer, som er uddannet i fine arts fra Emily Carr University of Art and Design i Vancouver/Canada.

2017 markerer 20-års jubilæum for ARTMONEY – en global, alternativ valuta af original kunst opfundet af Lars Christian Kræmmer i 1997. Det fejres med den hidtil største udstillingen af Kræmmers store portrætter, som vises på stueplan, mens ARTMONEY fra forskellige kunstnere udstilles på førstesalen. Den fælles titel på udstillingen er sammensat af portrætterne og pengesedlerne: FACE VALUE.