Tidligere udstillinger

FACE VALUE

Ansigter og Artmoney

En udstilling af Lars Christian Kræmmer, som er uddannet i fine arts fra Emily Carr University of Art and Design i Vancouver/Canada.

2017 markerer 20-års jubilæum for ARTMONEY – en global, alternativ valuta af original kunst opfundet af Lars Christian Kræmmer i 1997. Det fejres med den hidtil største udstillingen af Kræmmers store portrætter, som vises på stueplan, mens ARTMONEY fra forskellige kunstnere udstilles på førstesalen. Den fælles titel på udstillingen er sammensat af portrætterne og pengesedlerne: FACE VALUE.

Verden i Akvarel - World Wide Watercolour

Danmarks første internationale akvareludstilling finder sted på Annaborg i sensommeren. Udstillingstitlen er Verden i Akvarel - World Wide Watercolour.

Aldrig før har der været en så bred international akvareludstilling på dansk grund. Publikum vil få mulighed for at se værker af 32 kunstnere fra Danmark, Norge, Sverige, Finland, Island, Tyskland, England, Spanien, Belgien, Nederlandene, Serbien, Thailand og Canada. Udstillingen er sammensat, så den viser stor variation i såvel udtryk som motiver, teknikker og størrelser. I alt udstilles mere end 125 værker i alt på to etager.

Kunstnerne er, i alfabetisk orden:

Annette Bryne-Ingrid Buchtal-Austin Corcoran-Anet Duncan-Per Henrik Eriksson-La Fe-Graham Flatt-Lilianne Goossens-Marianne Gross-Lars Holm-Leila Hunter-Margaretha Jansson-Hanne Julie Johansen-Karin Keane-Inge Mette Kirkeby-Arto Korhonen-Lars Kruus-Jónina Magnúsdottír-Jan Min-Derek Mundell-Peter Vilhelm Nielsen-Maija Närhinen-Endre Penovac-Lars A Persson-Jonas Pettersson-Esther Sarto-Måns Sjöberg-Mona Sloth-Hazel Soan-Monique Tevenie-Elizabeth Tyler-Piet van Leuven.

Mange af de udstillende kunstnere vil rejse til Hillerød for at deltage i åbningen den 19. august kl. 14.00 til 16.00 på Annaborg, hvor alle er velkomne.

der vises både malerier, keramik, stentøj og porcelæn.

Doron Silberberg laver stentøjsfigurer, han er født i Jerusalem og uddannet ved

det anerkendte kunstakademi Bezalel. Siden 1975 har han boet i Danmark og arbejdet som bl.a. Art director, illustrator og Tai Chi-instruktør.

Hos Doron Silberberg får du brug for de humoristiske briller, du vil støde på finurlige figurer, som er hele små magiske universer præget af stor fortælleglæde. Doron Silberberg er inspireret af mennesker og natur, han fordyber sig i motiver der rummer liv.

Per Christoffersen har mange udstillinger bag sig både i danmark og i udlandet.

De malerier der vises på Annaborg, er inspireret af et ophold i USA, hvor særligt naturen og "nativ Americans" fortolkes. Én ting optager tydeligvis Per Christoffersen. I hans værker: solens stråler - lyset, hvilket binder alle hans kompositioner sammen.

Flemming H Hansen er uddannet på skolen for Brugskunst og har ligeledes mange udstillinger og udsmykningsopgaver bag sig. Flemming H er en alsidig kunstner, hans malerier er ekspressive med pragtfulde farver, mønstre og fabeldyr.

Flemming H har i mange år dyrket "reportagemaleriet" med akvarel og pensel.

Flemming H laver i samarbejde med drejeren Bjarne Pugaard stentøj og porcelænsarbejder - smukke lokkeduer med dejlig ornamentering. Vaser og krukker med smukke mønstre. Mon ikke Flemming H's glade farver og motiver kan lokke andre end hans duer til.

Tony Briffa er keramiker og kommer fra malta, hvor han også er uddannet. Tony

Briffa flyttede til danmark i 2002, hvor han bor med sin familie på Tåsinge. Tony

Briffa har undervist i danmark og på malta, han har holdt mange udstillinger i hele verden og han blev præmieret både i 2015 og i 2016 for sine værker. Hans keramik er inspireret af både natur og kultur. For tiden arbejder han på underfundige fortolkninger i 3d fra sit eget liv.

Udstillingen på Annaborg er fordelt med Doron Silberberg og Per Christoffersen i stueetagen og Flemming H Hansen og Tony Briffa på første etage.

Udstillingen kunne ses fra 5. oktober til og med søndag den 12. november.

4GODEMÆNDOGDERESKUNST

Kunstner-sammenslutningen Gribskovmalerne

Starter året med en udstilling i Kunsthuset Annaborg - Hillerød kunstforening:

Annaborg er henover december måned blevet renoveret, så vi byder velkommen i de nye flotte lokaler og glæder os til at vise huset frem med en udstilling af Gribskovmalerne.

Gribskovmalerne er en af Danmarks ældste stadigt fungerende kunstnersammenslutninger. Som navnet siger kommer de fleste af kunstnerne fra Nordsjælland, gruppen er bestående af ca. 45 medlemmer, som deltager skiftende i de enkelte udstillinger.

Gribskovmalernes formål er at fremme medlemmernes kunst og kunsthåndværk. Det sker bl.a. ved jævnlig afholdelse af sammenkomster og udstillinger. Der er tradition for mindst to fællesudstillinger om året. En om foråret på forskellige udstillingsteder og en om efteråret i Helsinge Kulturhus. Derudover udstiller sammenslutningens kunstnere enkeltvis og i mindre grupper.

I gennem tiderne har der været mange gode malere knyttet til Gribskovmalerne, bl.a. akvarelmaleren Grete Fristrup, eventyrmaleren Åge Clemmesen, som har sat et stort fingeraftryk på foreningen og Kurt Trampedach, der tidligt i sin karriere var medlem af Gribskovmalerne.

I dag tæller gruppen mange aktive malere, som holder udstillinger og dygtiggør sig gennem kunstterapi og forskellige malerkurser.

Gribskovmalerne har eget logo Motivet er en elg lavet af kunstneren Aage Clemmesen.

På Annaborg udstiller 30 af gruppens medlemmer med billedkunst og keramik.

Masser af kunstnerisk talent

For tolvte gang har Den Censurerede Forårsudstilling været vist under Hillerød Kunstdage og som de tidligere år har kunstnere fra hele landet haft mulighed for at sende værker ind til bedømmelse.

114 kunstnere har deltaget og der er modtaget 529 værker.

Forud for udstillingen er alle værker, malerier, fotos, skulpturer, grafik, mixed media og tegninger blevet vurderet af fem censorer. Censorerne er Anne Munnecke, Mette Rishøj, Edel Hartvig Willerup, Kristian Devantier og Leif Nielsen.

En af de kunstnere der har sendt ind til censureringen fortæller: ”Det er en stor fornøjelse at møde det store engagement, som arrangørerne har helt fra start ved indlevering og frem til ferniseringen og udstillingen. Derudover er det praktisk, at perioden fra indlevering til resultatet foreligger, er så kort - på den måde er værkerne hurtigt klar til andre udstillinger ”

Udstillingen omfatter 131 værker udført af 62 kunstnere.

Grafisk Udstilling     INDTRYK  UDTRYK

Kære Kunstinteresserede

I Pinsen afholder nordsjællandske kunstnere KUNSTRUNDEN 2018

10 ÅR MED KUNSTRUNDEN NORDSJÆLLAND

Gennem 10 år har vi arrangeret åbne døre, fællesudstillinger, Mini-runder og

været netværk for en lang række professionelle og aktive kunstnere.

Kunstrunden begyndte som et tværkommunalt projekt mellem Helsingør,

Halsnæs, Gribskov, Fredensborg og Hillerød og efter 6 år blev vi en selvstændig

forening uden offentlig støtte. I 2018 består foreningen af ca. 100 Nordsjællandske

aktive og professionelle kunstnere.

FÆLLESUDSTILLING

På fællesudstillingen, der i år afholdes i samarbejde Hillerød Kunstforening

på Annaborg i Hillerød, kan man danne sig et overblik over de kunstnere og

kunsthåndværkere man kan besøge på årets Kunstrunde.

Udstillingen afspejler forskelligheden hos de 77 deltagere. I de charmerende

rum på Annaborg kan man bl.a. finde keramik og smykkekunst, tekstilkunst,

skulptur, olie og akrylmaleri, akvarel, tegning, blandform og installationskunst.

Udstillingen giver således mulighed for at man udvælger og finder inspiration

til ens egen kunstrunde.

BESØG KUNSTNERNE

For mange er Kunstrunden en tradition og en anledning til en forårstur rundt

i det nordsjællandske landskab, for at besøge nogle af de kunstnere og kunsthåndværkere,

der deltager i årets kunstrunde.

Her møder man kunstnerne på hjemmebane, får et indblik i deres verden og

måske en snak om motiver og teknikker. Men fornemmer den stemning og

atmosfære, der inspirerer og påvirker den enkelte kunstner.

Det er ikke kun kunstværkerne, der er spændende at opleve; kunstnere arbejder,

bor og tænker ofte forskelligt fra de fleste. Der er måske andre værdier

og normsæt og det er netop det, der lokker og inspirerer mange til at komme

helt tæt på den mere intime og sanselige verden hjemme hos kunstneren

selv.

Nogle kunstnere præsenterer deres værker som en galleriudstilling, andre

lader gæsterne få et indblik i deres hverdag med maling på gulvet og igangværende

arbejder. Der er lagt op til vidt forskellige oplevelser rundt i Nordsjælland.

Kunstnerne kan selvfølgelig kontaktes hele året, men under Kunstrunden skal

der ikke aftales tid - døren er åben for uforpligtende besøg alle tre dage.

Kunstnergruppen K.R.A.P blev dannet omkring år 2000 af kunstnere bosat på, eller med tilknytning til, Stevns.

Navnet er oprindeligt inspireret af den klassiske røde farve Kraplak, men har gennem årene fået forskellige betydninger, for øjeblikket gemmer der sig følgende finurlige udsagn bag navnet: Kreative Rebeller Afviser Pensionering!

Omdrejningspunktet for gruppen er stadigvæk tilknytningen til Stevns.

Gruppens ønske om at samles i et socialt fællesskab og herigennem udvikle og inspirere hinanden, er det enkle grundlag for gruppens arbejde målet er at skabe nogle spændende udstillinger.

Medlemmerne af K.R.A.P. er ikke bundet sammen af en fælles kunstnerisk udtryksform, eller af en fælles holdning til kunstens funktion, men udtrykker sig som individuelle kunstnere på vidt forskellige måder. Medlemmerne af gruppen er: Anne Vejtorp(keramik), Bo Karbjerg (installation), Poul Esting, (malerier/ skulpturer (maleri/ akvarel), Christina Præstgaard (maleri), Elsebeth Møller (maleri/ grafik), Yvonne Erbs (maleri/ akvarel), Torben Olsen (maleri/ grafik/collage).

De to gæsteudstillere er Denis Virlogeux og Jens Chr Jensen.

Denis Virlogeux er maler, født i Frankrig... Dennis Virlogeux "formår for alvor at sammensmelte hele den europæiske kulturfortælling med et godt kunstnerisk og malerteknisk håndværk".

Jens Christian Jensen laver udsmykningsopgaver og skulpturer, han har "sans for uanselige materialer, og man frydes over hans iderige genbrug" ... Jens Christian Jensen har " fascination af og sans for materialer - det uundseeligt hverdagsagtige, det kasserede og det forgængelige".