UDFLUGT TIL

Kunstnere i Odsherred

15.september 2019

Her er nogle billeder fra denne tur

Turen til Odsherred hvor vi oplevede kunst, det smukke landskab og spiste frokost sammen.

Første stop var i Nykøbing Sjælland hvor vi besøgte billedhugger Peter Hesk i Tårnet på Havnen, galleri Muld Plus Guld ved Ane Meinert Folke og Martin Nybo og Glasværkstedet ved Martin Birk Møller. I Glasværkstedet vises også en mindre udstilling af billedkunstner Charlotte Bøghs værker.

Efter disse første indtryk spiste vi frokost på Cafe Nokken. Dewr var valg mellem tre retter: Havneplatte, fiskeret og dagens tærte (vegetarret). Hertil sodavand, vin eller øl

Her er vist et billede af den lækre fiskeret.

Efter frokost kørte vi til Ordrup hvor vi besøgte Marianne og Tue Poulsen. Tue har netop fejret 60 års jubilæum som keramiker og Tue har med stor ildhu og begejstring glædet sig over lerets mange muligheder for at eksperimentere. Marianne er væver og viser såvel ældre værker som det nyeste der endnu sidder på væven. Vi har kaffe/te og kage med.

Sidste stop på turen var i Vallekilde hvor Karin Lykke Groth, Birgitte Kitamoto og Karen Trier ventede os. Karen er uddannet pottemager og arbejder nu bredt med traditionelle pottemagerserier og unika keramik. Der er traditionsrige, djærve og smukt dekorerede serier af tepotter, krus, kander, dej-fade, skåle m.m. og der er unika arbejder, som på én gang både er poetiske og fyldt med humor.

Birgitte har siden 1977 arbejdet med keramik og er også uddannet pottema-ger. Hun har studeret og arbejdet med keramik i Island, Sydamerika og i Japan, hvor hun boede i 4 år. Den stolte japanske tradition indenfor keramik fornægter sig ikke i Birgittes arbejder, som rummer den samme ro og enkel-hed både i form og dekoration.

Karins akvareller kender vi fra den aktuelle udstilling på Annaborg.

Før hjemturen nød vi et glas vin.

Alle billeder på siden © Børge Klamer