10. januar - 17. februar

Kjeld Hansen, Dan Fischer, Bjarne Leth Nielsen og

Olav Johannisson

fernisering lørdag den 12. januar 2019    kl. 14-16

I 2019 markerer vi 100 året for den abstrakte maler, Kjeld Hansen (1919 - 2012)  - en af sin tids helt store kolorister . Med udsøgt farvesans og en unik evne til at gengive lysets utallige variationer formår han at omsætte naturoplevelser til et malerisk sansemættet og stemningsfyldt udtryk .

Kjeld Hansen

Dan Fischer

Uddannet i København, bl.a. særklasse undervisning hos Emil Rannow på Glyptoteket i 3 år og Rostrup Boyesen på Statens Museum for Kunst, 1½ år.

Tidligt arbejde for Berlingske Tidende, dagblad Landet, Danmarks Akvarium, samt etiketter og bogomslag, ved siden af egne malerier. I 1946 illustrerede Dan søsteren Else Fischers debutbog, Roser i November, om livet i modstandsbevægelsen. Dan måtte flygte fra Danmark da hans dristighed - og let genkendelige haltende gang - gjorde ham eftersøgt under krigen. Dan og to søskende var medlemmer af modstandsgruppen Holger Danske. I Lund, hvor Dan tilbragte resten af krigen, delte han atelier med Tora Vega Holmstrøm.

Dan Fischer spænder vidt - olie, akvarel, samt de kommercielle illustrationer og postkort. Mestrer det helt naturalistiske og abstrakt. Dan maler også rolige landskaber, abstrakte vistaer samt rene farveeksplosioner i mange former. Hans farvesans er præcis og blev altid nævnt af anmelderne.

Hellerup og Charlottenlund var Dans base først og fremmest, men han boede i perioder i Spanien og Frankrig med sin familie, og rejste senere videre efter inspiration, bl.a. til Sydafrika i 1967. Hans udstilling i Port Elizabeth blev sold out, kun et billede kom hjem til Danmark. Den sidste rejse var med den Transsibiriske Jernbane i 1978. Her fyldte Dan flere skitsebøger med nye impulser.

Dan fandt sin personlige stil tidligt og blev ved

med at udvikle den. Han oplevede også en sen

opblomstring af inspiration og kreativitet, hvoraf

rejsen gennem Rusland var et højdepunkt.

Bjarne Leth Nielsen

Som keramiker og skulptør arbejder Bjarne Leth primært med menneskekroppen og med portrættet. Skulpturerne er i første fase naturalistiske modelstudier, men efterfølgende abstraheres og fragmenteres formen i varierende grad i en neo-kubistisk stil. Transformationerne medfører at det menneskelignende legeme blot kan være til stede som en antydning. Forbilledet i denne abstraktion er den franske billedhugger Henri Laurens.

Olav Johannisson

Olav Johannisson arbejder med sten, ler, bronze og i træ når han laver skulpturer. Størrelsen varierer fra et par hundrede gram til tre tons. Olav Johannisson er kunstneren bag den store skulptur i haven ved Kunsthuset Annaborg.