Udstilling af kunstnersammenslutningen ”Gribskovmalerne”.

Christine Geilsbjerg

Kunstner-sammenslutningen Gribskovmalerne

Starter året med en udstilling i Kunsthuset Annaborg - Hillerød kunstforening:

Annaborg er henover december måned blevet renoveret, så vi byder velkommen i de nye flotte lokaler og glæder os til at vise huset frem med en udstilling af Gribskovmalerne.

Gribskovmalerne er en af Danmarks ældste stadigt fungerende kunstnersammenslutninger. Som navnet siger kommer de fleste af kunstnerne fra Nordsjælland, gruppen er bestående af ca. 45 medlemmer, som deltager skiftende i de enkelte udstillinger.

Gribskovmalernes formål er at fremme medlemmernes kunst og kunsthåndværk. Det sker bl.a. ved jævnlig afholdelse af sammenkomster og udstillinger. Der er tradition for mindst to fællesudstillinger om året. En om foråret på forskellige udstillingsteder og en om efteråret i Helsinge Kulturhus. Derudover udstiller sammenslutningens kunstnere enkeltvis og i mindre grupper.

I gennem tiderne har der været mange gode malere knyttet til Gribskovmalerne, bl.a. akvarelmaleren Grete Fristrup, eventyrmaleren Åge Clemmesen, som har sat et stort fingeraftryk på foreningen og Kurt Trampedach, der tidligt i sin karriere var medlem af Gribskovmalerne.

I dag tæller gruppen mange aktive malere, som holder udstillinger og dygtiggør sig gennem kunstterapi og forskellige malerkurser.

Gribskovmalerne har eget logo Motivet er en elg lavet af kunstneren Aage Clemmesen.

På Annaborg udstiller 30 af gruppens medlemmer med billedkunst og keramik.

Udstillingen med Gribskovmalerne åbner d. 11.01.18 kl. 12 med fernisering lørdag d. 13.01.18 kl. 14-16

Alle er velkommen til ferniseringen, der bydes på et glas og åbningstalen holdes af Rikke Macholm.

Udstillingen kan ses til den 4. februar

Udstillingens skærmbilleder, der fortæller om kunstnerene, kan ses her

Virker som regel bedst i Firefox Browser, hvor den lukker op direkte i Adobe Reader