Lidt historie om Hillerød Kunstforening

Siden 1984 har Hillerød haft en kunstforening, der indtil nu har holdt mere end 110 udstillinger.

Foreningen arrangerer også udflugter, kunstbesøg og mødeaftener med kunstforedrag.

Foreningen har over 380 medlemmer, hvoraf en stor del møder frem på den årlige generalforsamling, hvor der trækkes lod om indkøbte kunstværker, i regelen en snes stykker hvert år.

I 2005 var der yderligere en kunstplakat med en akvarel af Mette Friis til alle medlemmerne.

Ved det stiftende møde i Frederiksborghallen i 1984 blev Gunnar S. Mark valgt som den første formand. Der har været fire-fem efterfølgende formænd med Anne-Grete Larsen som den længst siddende. Nuværende formand er Børge Jensen.

De første 20 år har Kunstforeningen holdt til i lobbylokalet i FrederiksborgCentret, som hallen nu hedder, og fra efteråret 2004 blev det muligt at skifte til Kedelhuset i bymidten - lige bag Hillerød Bibliotek.  Men et kunsthus i Hillerød var den store ønskedrøm ved 25-års jubilæet i 2009.

Og drømmen blev til virkelighed, da kunstforeningen i foråret 2010 fik stillet Annaborg til rådighed af Hillerød Kommune i foreløbig 2 år.  Siden Hillerød Kunstdage i begyndelsen af april 2010 og til den 28. juni 2013 er 25.000 gæster trådt over dørtærsklen til Annaborg. Det glæder Hillerød Kunstforening, at idéen med en kunstbygning i byen er blevet så godt modtaget.

Gæst nr. 25.000 i Annaborg blev kåret søndag eftermiddag den 28. juli.

Gæsten var Ingrid Korning fra Hillerød. Ingrid er selv udøvende kunstner og medlem af Hillerød Kunstforening.

Gæst nr. 25.000 blev fundet på den sidste udstillingsdag for udstillingen "Nordisk Akvarel" og modtog, som symbol på værdigheden, en akvarel af kunstneren Inge Mette Kirkeby, som blev overrakt af Hillerød Kunstforenings formand Børge Jensen.

Hillerød Kunstforening kan med stor førnøjelse konstatere, at udstillingen "Nordisk Akvarel" har været den mest besøgte udstilling i Annaborg´s 3-årige historie med 860 besøgende gæster i juli måned.

40.000 GÆSTER PÅ ANNABORG

Lørdag den 17. oktober modtog Hillerød Kunstforening gæst nr. 40.000 på Annaborg.

Kunstforeningen flyttede permanent ind på Annaborg i maj 2010, har siden oplevet en stigende interesse for de mange og alsidige udstillinger, der afholdes.

I juni 2011 fejredes modtagelsen af gæst nr. 10.000, i juli 2013 gæst nr. 25.000 og nu gæst nr. 40.000.

Siden åbningen har der været vist 61 udstillinger med værker af 498 kunstnere.

Netop nu viser vi ”Pro Intime”, en udstilling med 12 kunstnere fra kunstnersammenslutningen PRO.

Udstillingen kan ses til 15. november. 2015. Åbningstiderne på Annaborg er torsdag kl. 15.00 18.00. Fredag, lørdag og søndag kl. 12.00 til 16.00. Der er gratis adgang.