Foredrag bliver annonceret her, når de er aktuelle

Der vil også blive adviseret på email.

Foredrag om kinesisk tuschmaleri og akvarel ved Peter Vilhelm Nielsen

Foredraget finder sted fredag 25. august kl. 16-17.30 i Sognegården, Frederiksværksgade 2B, Hillerød

Via sine mange rejser i Hong Kong og Kina er Peter V Nielsen blevet præsenteret med meget kunst. Ud over sin professorgerning på Ålborg Universitet er han også udøvende akvarelmaler og vil i dette foredrag vise forskellige eksempler og berette om kinesisk tuschtegning og akvarel i moderne og historisk sammenhæng.

Kinesisk tuschtegning og akvarel rummer særegne teknikker, som er baseret på en unik kulturbaggrund med rødder langt tilbage i tiden. Foredraget vil gennemgå metoder og værktøjer i den historiske udvikling af kinesiske tuschtegninger og akvareller med eksempler, der har baggrund i den oprindelige kultur og i de seneste påvirkninger som ”Det store spring fremad”, ”Kulturrevolutionen” og den nuværende åbning imod en global moderne kunstopfattelse.

Der bliver lejlighed til at se eksempler på pigmenter, pensler, papir, tuschtegninger og akvareller.

Pris: 50 kr (40 kr for medlemmer af Hillerød Kunstforening). Tilmelding unødvendig. Billetter købes ved indgangen.

Rundvisning på Annaborg på Kulturnatten.

På Kulturnatten fredag den 22. september er der rundvisning ved Marianne Gross. Marianne Gross er kurator på udstillingen ”Verden i akvarel” og vil med udgangspunkt i nogle af de udstillede værker fortælle om akvarel generelt og om kunstnernes tanker bag værkerne. Rundvisningerne finder sted kl. 19.00 og 20.00. Hver rundvisninger varer knapt en time.

Der er gratis adgang og der er ingen tilmelding.

Kulturhuset Annaborg er åbent fra kl. 12.00 til kl. 21.00 den 22. september.

Foredrag om Emil Nolde

Med Hans Jørgen Bonnichsen

Foredraget finder sted lørdag 2. september kl. 14-15.30 i Sognegården, Frederiksværksgade 2 B, Hillerød

I forbindelse med udstillingen "Verden i Akvarel" på Annaborg inviterer Hillerød Kunstforening til et foredrag om den dansk/tyske maler Emil Nolde af Hans Jørgen Bonnichsen. Ud over at være forhenværende PET-chef er Hans Jørgen Bonnichsen også bachelor i kunsthistorie med en speciel interesse for Emil Nolde. I år er der anledning til at sætte ekstra fokus på Emil Nolde: 7. august 2017 fejres 150-året for hans fødsel. Dette markeres bl.a. med særudstillinger på diverse museer i Grænseområdet samt andre begivenheder såsom foredraget i Hillerød. Hans Jørgen Bonnichsen vil -med udgangspunkt i de velkendte og populære akvarelmalerier - belyse mange aspekter omkring Emil Noldes person og kunstneriske virke.

Pris: 50 kr. (40 kr. for medlemmer af Hillerød Kunstforening). Ingen tilmelding. Billetter købes ved indgangen.